PROJEKTY
„LBG Kostrzyca w ochronie różnorodności biologicznej polskich lasów” - WFOŚiGW
„LBG Kostrzyca w ochronie różnorodności biologicznej polskich lasów” - WFOŚiGW
Nazwa: Projekt edukacyjny „Leśny Bank Genów Kostrzyca w ochronie różnorodności biologicznej polskich lasów”
Status projektu: Zakończony
Okres realizacji: 21.06.2017 – 09.10.2017
Nr umowy: 243/D/EE/JG/2017 z dnia: 12 pażdziernika 2017 r.
Wartość projektu: 14 306,61 zł.
Kwota dofinansowania: 11 500,00, zł.
Forma dofinansowania: DOTACJA
Uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego: 18.10.2017 r.
Beneficjent: Leśny Bank Genów Kostrzyca
W okresie od 21 czerwca 2017 r. do 9 października 2017 r. w Leśnym Banku Genów Kostrzyca zrealizowano projekt edukacyjny pod nazwą „Leśny Bank Genów Kostrzyca w ochronie różnorodności biologicznej polskich lasów”.
Do udziału w projekcie zaproszeni zostali uczniowie klas szóstych dziewięciu szkół podstawowych z Jeleniej Góry. Czas trwania zajęć: 9.00 – 13.00.
Grupy przyjeżdżały zgodnie z harmonogramem:
- Szkoła Podstawowa nr 10 im. Marii Skłodowskiej-Curie -18.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 11 im. Fryderyka Chopina - 19.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika - 20.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej - 21.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bolesława Chrobrego - 22.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 5 - 25.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 6 im. Włodzimierza Puchalskiego - 26.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza -27.09.2017 r.
- Szkoła Podstawowa nr 8 im. Władysława Broniewskiego - 28.09.2017 r.
Łącznie w zajęciach edukacyjnych uczestniczyło 225 uczniów.
Główne założenia projektu:
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczo-leśnej uczestników;
- Wykształcenie umiejętności obserwacji zjawisk zachodzących w środowisku leśnym;
- Nabycie umiejętności pracy z kluczem do rozpoznawania gatunków drzew leśnych;
- Rozwijanie wyobraźni i twórczej ekspresji.
Cele projektu:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew;
- Kształtowanie umiejętności w zakresie komunikowania się, współpracy i działania w grupie;
- Uczestnik projektu:
‒ poznał definicję lasu i różnorodności biologicznej,
‒ potrafił rozpoznać najważniejsze gatunki drzew po pokroju i kształcie liści,
‒ potrafił rozpoznać nasiona i szyszki gatunków drzew leśnych,
‒ poznał budowę nasion,
‒ potrafił opisać znaczenie lasu dla życia wszystkich organizmów żywych,
‒ potrafił opisać znaczenie i działalność LBG Kostrzyca.
Realizacja programu
- Uczniowie zostali zapoznani z działalnością Leśnego Banku Genów Kostrzyca, przeszli do komórek organizacyjnych jednostki.
- Za pomocą prezentacji multimedialnej uczniowie poznali znaczenie różnorodności biologicznej, definicję lasu, budowę nasion, rolę lasu w życiu ludzi i zwierząt.
Zajęcia warsztatowe
- Uczniowie uzupełniali karty pracy, sporządzali arkusz „Mój zeszyt nasion” z nasionami drzew leśnych.
- Uczniowie wykonali pracę plastyczną „Jesienny las”. Do pracy wykorzystali siewki buka zwyczajnego, sosny zwyczajnej, kolorową bibułę i kredki.
Zajęcia terenowe
- Uczniowie rozpoznawali za pomocą klucza podstawowe gatunki drzew leśnych - zajęcia zrealizowano przy wykorzystaniu gablot dendrologicznych zawierających pęd, igłę, nasiono, siewkę i drewno następujący gatunków drzew: sosna zwyczajna, świerk pospolity, jodła zwyczajna, modrzew europejski.
- Uczniowie poznali zapachy lasu, na podstawie drewnianych modeli drzew nasączone olejkami z odpowiednich gatunków, oraz dopasowywali szyszki do odpowiednich gatunków drzew iglastych.